post@byggeledelsenorge.no 70 15 31 00
97 55 47 81 Byggeledelse Norge AS - Langelandsvegen 35, 6010 Ålesund
Bistand til de små og store prosjektene
Vi tilbyr en uforpliktende samtale om ditt prosjekt og mulighet for fastpris på våre tjenester før oppstart.
Vi tilpasser våre tjenester etter dine behov og prosjektets størrelse.
Det er mye å tenke på når man skal starte et prosjekt.
Se listen nederst på siden der vi har samlet litt innformasjon om de ulike delene ved et prosjekt og menyen til høyre for mer informasjon om våre tjenester til privatpersoner.
Før du starter
- Innhente priser på prosjektering og utførelse.
- Gjennomgang av tilbud og kontrakter.
- Oppsett av budsjett.
Underveis
- Fakturakontroll
- Behandling av avvik og endringsmeldinger.
- Kvallitetskontroll på arbeider.
- Uavhengig kontroll av våtrom og tetthet.
- Byggemøter og koordinering av arbeider.
Overtakelse
- Representere deg på overtakelse og ettårsbefaring.
- Oppfølging av eventuelle mangler.
BYGGE BOLIG
- 1. PROSJEKTERINGSKONTROLL
Det er i dag ingen offentlig kontroll av byggesøknadstegninger. Det er foretaket selv som har ansvar for at tegninger følger gjeldende lover og forskrifter. Kvaliteten på prosjektering er veldig varierende. Det er derfor smart å la fagfolk kontrollere tegningene før dere skriver kontrakt.
- 2. GJENNOMGANG AV LEVERANSEBESKRIVELSE
Det er leveransebeskrivelsen som forteller hva tilbudet egentlig inneholder. Beskrivelsen inneholder ofte fagutrykk som kan være vanskelig å forstå. Bruk derfor faglig hjelp til å gjennomgå beskrivelsen så dere blir klar over hva som er ikke er med, og hva som er med i leveransen.
- 3. GJENNOMGANG AV TILBUD
Før en signerer en kontrakt kan det være veldig lønnsomt å la fagfolk gå gjennom tilbudet. Kontrollere priser, betingelser og leveranse.
- 5. ANBUDSKONTROLL
Har du innhentet anbud fra flere leverandører kan det være lønnsomt å bruke fagfolk til å vurdere tilbudene opp mot hverandre. Det er ikke slik at det alltid er det tilbudet som virker billigst som er det billigste. Tilbudene må vurderes opp mot innhold, forbehold og betingelser. Vi tilbyr denne tjenesten.
- 6. STYRING AV ALLE ANSVARSOMRÅDER
Hvis du selv har ansvaret for byggeprosjektet er det viktig at de ulike aktørene jobber sammen og sikrer fremdriften. God flyt i denne prosessen sikrer god økonomi i prosjektet. Vi kan hjelpe til med å styre de ulike foretakene og sikre god fremdrift.
- 7. FAKTURAKONTROLL
Det er viktig at betaling for leveranser og tjenester skjer utfra kontraktfestet betalingsplan. Skulle en leverandør gå konkurs er det viktig at det ikke er betalt ut mer enn det som er avtalefestet. Det er derfor viktig å ha en nøye fakturakontroll. Dette kan vi hjelpe deg med.
- 8. FREMDRIFTSKONTROLL
Vi anbefaler at det i kontrakten er avtalt en frist for overlevering som er knyttet opp mot dagmulkt. Ofte er det slik at leverandøren ber om fristforlengelse. Det er klare regler for hva som gir grunnlag for fristforlengelse. Vi kan dette regelverket og kan bistå med å styre og kontrollere fremdriften slik at det blir ferdig som avtalt i kontrakten.
- 9. STIKKPRØVEKONTROLL
Det vil i byggefasen være en del kritiske punkt som kan være ønskelig med kontroll. Dette er ikke noe pålagt kontroll iht. regelverket, men en kontroll for å sikre at sluttresultatet blir tilfredsstillende. Denne kontrollen kan omfatte:
Kontroll av radonsperre og frostsikring av fundamenter.
Forankring
Fuktinhold
Lodd og vater av hovedkonstruksjoner
Detaljløsninger
Brannkrav
Tilgjengelighetskrav
- 10. AVVIKSBEHANDLING
Det vil gjennom hele byggeperioden oppdages avvik. Da er det viktig at avvikene blir behandlet på rett måte. At ansvaret blir plassert rett og avviket lukket. Det er en oppgave det kan være trygt å la fagfolk hjelpe dere med.
- 11. SLUTTBEFARING OG FERDIGKONTROLL
Før overtagelse skal det gjennomføres en ferdigbefaring. Det er viktig at det blir gjennomført en grundig gjennomgang av bygget. Dette er en oppgave vi kan hjelpe dere med. Vi sjekker bygget opp mot leveransebeskrivelse og gjeldende regelverk. Vi sjekker også finish og utførelsen.
- 12. KONTRAKTSUTARBEIDELSE
Ønsker du selv å inngå kontrakt med ulike foretak for utførelse av arbeid på ditt boligprosjekt, vil det være nyttig å bruke fagfolk til det arbeidet. Det er mange fallgruver og de kan fort bli kostbare. Vi tilbyr denne tjenesten.
- 13. KONTRAKTSKONTROLL
Det er lover å regler for hvordan kontrakter skal utarbeides. Bruk fagfolk for å sikre at kontakter er iht. gjeldende regelverk. Vi tilbyr denne tjenesten.
- 14. BYGGELEDELSE
Byggeledelse er en samlebetegnelse av alle punktene som er listet opp her under "bygge bolig". Vi tilpasser oss i forhold til dine behov og omfanget av prosjektet slik at du ikke betaler for tjeneste du ikke trenger.
- 15. RADONMÅLING OG TERMOGRAFERING
Termografering er at vi bruker et termisk kamera for å se på om f.eks yttervegger er godt nok isolert. Radon er en gass som siver opp fra grunnen som man ikke ønsker å ha i huset sitt. Vi utfører måling av radon med elektronisk utstyr.
- 16. KONTROLL/OPPFØLGING I BYGGEFASEN
Tiltakshaver har ikke alltid den kompetanse som skal til før å følge med på at utførelsen blir iht. prosjektering, regelverk etc. Det er dessverre slik at det aldri har vært fjusket så mye i byggebransjen som nå. Det er derfor god økonomi å benytte fagfolk til å ivareta dine interesser gjennom byggeprosessen. Omfanget av denne oppfølgingen avtales i hvert enkelt tilfelle. Vi tilbyr denne tjenesten.
- 17. ETTÅRSKONTROLL
Vi anbefaler at dere benytter fagfolk på ettårsbefaringen. Det er viktig at denne gjennomgangen blir grundig så alle feil og mangler blir oppdaget og utbedret.
- 18. REKLAMASJONSBEHANDLING
Det kan oppdages feil eller mangler som en ønsker å reklamere på. Det kan da være nyttig å benytte fagfolk til vurdere om dette er en berettiget reklamasjon og til å fremme reklamasjonen. Dette hjelper vi deg gjerne med.
- 19. TRYKKTESTING
Det må på alle nybygg gjennomføres en trykktest. Dette kan vi utføre med nytt og moderne utstyr. Be om pris.
- 20. UAVHENGIG KONTROLL AV TETTHET
Kontrollen av trykktest skal utføres av et annet foretak enn de som har utført testen. Det er du som tiltakshaver som har ansvar for å leie inn et foretak til å ta denne kontrollen. Dette er en oppgave vi kan utføre på kontroller utført av andre.
- 21. UAVHENGIG KONTROLL AV VÅTROM
Montering av sluk, membraner og nødvendig fall på våtrom er underlagt uavhengig kontroll. Det er du som tiltakshaver som har ansvar for å leie inn et foretak til å ta denne kontrollen. Dette er en tjeneste vi kan tilby.
- 22. GENERELL RÅDGIVNING I BYGGEFASEN
Det er ofte at tiltakshaver har behov for å faglig rådgiving i byggefasen. Vi har bred kompetanse og kan svare på det meste. Ta kontakt om det er noe dere lurer på eller trenger hjelp til.
KJØPE BOLIG
- 1. BISTAND PÅ VISNING
Det er veldig mange faglige spørsmål som dukker opp under en visning. Det er derfor en god investering å ta med seg en fagperson både til å stille spørsmål og også for å gi svar.
- 2. KONTROLL AV SALGSOPPGAVER
Det er dessverre slik at det kan være feil i salgsoppgavene. Det er feil som: manglende godkjenning, feil bruk av rom, feil i beskrivelse etc. Bruk fagfolk til å gå gjennom salgsoppgaven før du gjør din livs investering.
- 3. TRYKKTESTING
Trykktesting av bolig kan påvise manglende isolering eller hull i tettesjiktet. Nye boliger har krav til trykktest før brukstillatelse utstedes.
- 4. KONTRAKTSKONTROLL
Det er lover å regler for hvordan kontrakter skal utarbeides. Bruk fagfolk for å sikre at kontakter er iht. gjeldende regelverk. Vi tilbyr denne tjenesten.
- 5. INNHENTE TILBUD PÅ UTBEDRING
Skulle du ha behov for å gjøre oppgraderinger på boligen vil vi kunne assistere deg med innhenting av tilbud fra seriøse aktører til en fornuftig pris.
- 6. RADONMÅLING OG TERMOGRAFERING
Termografering er at vi bruker et termisk kamera for å se på om f.eks yttervegger er godt nok isolert. Radon er en gass som siver opp fra grunnen som man ikke ønsker å ha i huset sitt. Vi utfører måling av radon med elektronisk utstyr.
- 7. BYGGKONTROLL
Vi kan ta en grundig gjennomgang av din bolig etter overtakelse.
- 8. ENDRINGSMULIGHET
Vi kan hjelpe deg med å se på muligheter til f.eks endring av planløsning og andre endringer du vil gjøre på bygget. Vi samarbeider med arkitekter.
- 9. REKLAMASJONSBEHANDLING
Det kan oppdages feil eller mangler som en ønsker å reklamere på. Det kan da være nyttig å benytte fagfolk til vurdere om dette er en berettiget reklamasjon og til å fremme reklamasjonen. Dette hjelper vi deg gjerne med.